YAZILAR Yorumlar FEEDBURNER

BİR OLASILIK PROBLEMİ

Gönderen Harun 13 May 2009




Film Hakkında...

''Olasılık denince var mısın yok musun programı aklıma geldi. Sonrasında da Ali NESİN'in bizimle paylaştığı şu mükemmel yazıyı hatırladım. Açıp bir kez daha okudum. Sonrada yaşam, olasılık, kader üzerine biraz felsefe yaptım kendi kendime.''
(KISA KISA 2)



, | Bu yazıyı arkadaşına gönder

10 SİTE YORUMLARA KAPATILMIŞTIR

  1. mehme koşar dedi ki:
  2. vos sananvt haklı falan deil yazar yazının başında da sonunda da beni ikna edemedi aslında kapıyı değiştirsede değiştirmesede ortada 2 kapı var ve birinde araba var ve sunu kapının arkasındakini bildiği için biz araba olanıda seçsek havuç olanı da seçsek o mecburen kalan 1 havuç olanı açıcak yani 2 kapı 1 araba var değiştirsekde değiştirmesende 1/2 ihtimalla arabayı bulucaz

     
  3. mehmet koşar dedi ki:
  4. Belki ben anlamıyorumdur ama bahsedilenler sadece kelime oyunu sunucunun kapıların arkasındakini bilmesi şansın artması engeller zaten her halükarda sunucu araba olan kapıyı açmıcak geriye 2 kapı 1 araba kalcak ve şans %50 bahsedilen yanlış anlamadıysam şu seçtiğimiz kapıda araba olmama ihtimali %67 ve bi kapı açılınca biz kapı değiştirdiğimizde arabayının orda olması demek ilk seçtiğimiz kapıda olmaması demek yani %67 fakat aslında bu para hesabı konunuzdak kelime oyununa benziyor çünkü sunucunun açtığı kutuda araba olma ihtimali yok çünkü sunucu biliyor yani 2 kutu %50 şans

     
  5. H.EŞKAR dedi ki:
  6. Aslında sen işin püf noktasını yakalamışsın, sunucu her zaman sana kapı açacak. Sen ne seçersen seç. İşin sırrı burada yatıyor.

    Yazıda da denildiği gibi 100 kapı olduğunu düşünmek bence durumu anlamada oldukça yardımcı oluyor.
    Ben spikerim ve 100 kapı var. Sen seçiyorsun ve ben ardından hangi kapının ardında ne olduğunu bildiğim için 98 tane kapıyı açıyorum.
    Sen %50 diyorsun, o halde kapını hiçbir zaman değiştirme anlaştık mı? Sana göre %50 nasılsa.
    Yani sen 100 ilk kapı arasından seçtiğin kapının doğru olduğunu düşünüyorsun. Çok iddialısın!

    Hadi bir daha oynayalım. Sen yine bir kapı seçtin. Ben yine 98 kapı açtım(ben her durumda açacağım 98 kapıyı). Sen yine ilk 100 kapıdan doğru kapıyı seçtiğini düşünmemde bir mahsur yok diyorsun.
    Nasıl ya! yine ilk 100 kapıdan doğru olanı tutturduğunu söylüyorsun. Yani ilk tercihinin doğru olma olasılığı %50 öyle mi?. Çok cesursun!


    Hadi bir daha oynayalım…………. Ben hep 98 kapı açacağım. İlginç, sen yine ilk seçtiğin kapının doğru olduğunu düşünmede bir sorun görmüyorsun. Ne kadar güveniyorsun şansına, ilk tercihte 100 kapıdan doğru olanı tutturduğunu düşünüyorsun.Üstelik bu kaçıncı oynayışımız, nasıl oluyorda ilk seferde tutturma olasılığın bu kadar yüksek? Çılgınca.

    Sıkıldın biliyorum ama son kez oynayalım. Ben yine 98 kapı açtım. (ben her durumda bu 98 kapıyı açacağım) Sen diyorsun ki ben yine ilk seferimde tutturmuş olabilirim ve bunun ihtimali %50.
    Emin misin %50 mi?
    Sen ilk 100 kapıdan ne seçersen seç ben sana hep iki kapı bırakacağım. Ve sen çok ilginç bir şekilde ilk 100 kapıdan seçtiğin o ilk kapıya inanılmaz güveniyorsun. Bir problem yok mu burada?
    Sana inanamıyorum:)

     
  7. mehmet koşar dedi ki:
  8. şimdi hocam 100 kapı olduğunda benim arabayı bulma ihtimalim %1 fakat sunucu kapıları tesadüfen değil bilerek açıyor e her açışımda doğruya biraz daha yaklaşıyorum ve sonunda 2 kapı bırakıyor ve birinde araba var değiştirsemde %50 değiştirmesemde %50 yani 100 kapı varken tutturma ihtimalim %50 değil %50 olması için 50 araba olması lazım sunucu bize 2 apı bırakınca şansım %50 oluyor başta 10000000000 kapıda olsa 2 kapı kaldığında şansım %50

    yada ben çok düz mantıkla mı düşünüyorum:D

     
  9. H.EŞKAR dedi ki:
  10. Hımmm sen şöyle düşünüyorsun
    ''Benim başlangıçtaki seçimimin bir önemi yok. Olaylar BAĞIMSIZ. Sonuçta iki kapı var ve birinde araba olma olasılığı 1/2 yani %50''

    Acaba gerçekten başlangıçta kapıyı 100 kapı arasından seçmenin hiçbir önemi yok mu?

    Dur ben senin kafanı daha fazla karıştırayım.
    OLASILIK PROBLEMİ(2) isimli başka bir yazı yazayım.

     
  11. mehmet koşar dedi ki:
  12. tabiki bi önemi var hocam ama ihtimal(şans) değişken bişeydir ve sunucu her kapı açtığında şansımız artar ve 2 kapı kaldığında şansımız %50ye dayanış olur ve ihtimal %50 olur asıl siz 100 kapının önemsiz olduğunu söylemiş oluyorsunuz çünkğ onalrı açtığımızda doğruluk şansı hiç etkilenmiyor size göre

     
  13. Adsız dedi ki:
  14. mehmet beyin yorumu doğru çünki ilk seçim sadece bir gösteri amacı taşıyor asıl seçim sunucu bir(yada 98) kapı açtıkdan sonra başlıyor..

     
  15. Harun EŞKAR dedi ki:
  16. Mehmet bey bence duygularıyla hareket ediyor.

     
  17. damvurgunu dedi ki:
  18. Peki ilk başta 2. kapıyı seçse ve 3. kapıyı açsa bu sefer 1. kapının şansımı %67.7 olucak?

     
  19. Harun EŞKAR dedi ki:
  20. Evet.